Skip to main content

infographic

مغز انسان ها علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد. درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری اطلاعات برای مغز ما آسانتر از فهم شکل نوشتاری آنها است. به همین دلیل است که امروزه شیوه ای جدید به نام “اینفوگرافیک” معرفی شده است که مخفف دو کلمه اطلاعات و گرافیک  بوده و یکی از بهترین شیوه های انتقال مطالب پیچیده به شمار می‌آید. نخستین اینفوگرافیک در کتاب اطلس سیاسی و تجاری ویلیام سیلوستر مورد استفاده قرار گرفت. این کتاب توسط هیستوگرام‌ها و نمودارهای میله‌ای، اقتصاد انگلستان سده ۱۸ را توضیح داده بود.
اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به تصویر درمی آورند تا پیام به صورت سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل گردد. به عبارتی میتوان گفت که اینفوگرافیک ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده ها هستند که هدف آن ها ارائه ساده اطلاعات پیچیده است. با گسترش روز افزون اینترنت و رسانه‌های مجازی اینفوگرافیک‌ها بصورت گسترده ای در فضای وب استفاده می‌شوند. استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای نیز موجب شده است تا اینفوگرافیک‌ها با سرعت بیشتر و تکنیک‌های گوناگونی طراحی شوند.

کاربردهای اینفوگرافیک

از جمله کاربردهای اینفوگرافیک میتوان به استفاده از آن در حوزه آموزش، تبلیغات، گزارش نویسی، ارائه و … اشاره کرد. استفاده از اینفوگرافیک‌ها باعث می‌شود تا حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است بسیار پیچیده، سردرگم کننده و طولانی باشد، به سادگی در قالب یک تصویر به مخاطب ارائه نمود و مخاطب نیز آن را تا مدت‌ها به خاطر بسپارد.

انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه طراحی به چهار دسته اصلی طبقه بندی می‌شوند:

ایستا (Static): کلیه اطلاعات در یک نگاه بصورت یک تصویر واحد نمایش داده می‎شوند.
پویا (Dynamic): اطلاعات در یک توالی خطی بصورت متحرک و انیمیشن ارائه می‎شوند.
تعاملی (interactive): اطلاعات معمولا در بستر وب و بنابر انتخاب کاربر به نمایش درآید.
فیزیکی (Physical): اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سه‎بعدی نشان داده می‎شود.
نمونه ای از یک اینفوگرافیک ساده:

infographic

Leave a Reply