Skip to main content

bitcoin

بیت کوینBitcoin” نوعی پول دیجیتال است و به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای وبدون نیاز به پول دولتی انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند. بیت کوین به عنوان یک ارز کار میکند و معمولاً به با عباراتی مانند پول دیجیتال، پول خرد دیجیتال، ارز مجازی، ارز الکترونیکی و یا ارز رمزنگاری شده به آن اشاره می‌شود. bitcoin سه ویژگی مفید یک ارز را دارد؛ سخت به دست می‌آید، عرضهٔ محدود دارد و به آسانی قابل بازبینی است. اقتصاددانان پول را واحدی برای اندازه‌گیری تولید و واحدی برای ذخیره ارزش اقتصادی تعریف می‌کنند و توافق دارند که این پول دیجیتال تمام این معیارها را دارد. بیت کوین به عنوان یک ابزار مبادله به بهترین نحو عمل کرده است؛ به طوری که بیش از صدهزار تاجر تا فوریه 2015 آن را پذیرفته‌اند. “ساتوشی ناکاموتو” نامیست به عنوان مخترع بیت کوین در اینترنت منتشر شده است اما هویت واقعی او هنوز مجهول است. بسیاری معتقدند که اویک شخص نیست و bitcoin محصولی از یک گروه برنامه‌نویسی بزرگ است.

شبکه بیت کوین

هیچکس مالک شبکه بیت کوین نیست، درست همانطور که هیچکس صاحب تکنوژیی که در ورای ایمیل است، نیست. این کاربران بیت کوین در سراسر جهان هستند که آنرا کنترل می کنند. توسعه دهندگان bitcoin اگرچه نرم افزار آن را بهبود می بخشند ولی نمی توانند تغییری را بر پروتکل آن تحمیل کنند، چرا که هر کاربری آزاد است که نرم افزار خود و نسخه ای که خود می پسندد را استفاده کند. در واقع میتوان گفت که شبکه بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه و یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود.
گره‌های شبکه هر معامله را در شبکه اعلام می‌کنند که پس از تأیید در یک سیستم اثبات کار در یک تاریخچه عمومی به نام “Blockchain” ذخیره می‌شود. بیت کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می‌کند. زمان متوسط تأیید هر انتقال این پول دیجیتال تقریباً ده دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد.
تعداد شرکت‌های خدماتی و تاجرانی که bitcoin را می‌پذیرند روز به روز در حال افزایش است. در چندسال گذشته ارزش این پول دیجیتال در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به صدها دلار افزایش یافته است. البته تاکنون هیچ دولتی bitcoin را به رسمیت نشناخته است و اکثر دولت ها به کالا بودن آن معتقد هستند.

Leave a Reply