Skip to main content

لوگوی شما” چهره شرکت و کسب وکار شماست و انتخاب لوگوی صحیح به اندازه ماهیت کسب وکارتان حائز اهمیت است. لوگو شکل دهنده اولین ارتباط افراد مختلف با شرکت شماست و در ذهن مخاطب باقی می ماند. هر یک از ما میتوانیم در همین لحظه یک آیکون را به یاد آوریم، آیکونی که لوگوی یک شرکت است؛ لوگوی کمپانی کوکا کولا یا اپل.

برترین لوگوها ویژگی های مشترکی دارند. در ادامه به ۵ راز در انتخاب لوگو موفق از زبان جان برگر اشاره میکنیم.

رازهای انتخاب لوگو

۱. سادگی

رازهای انتخاب لوگو

رازهای انتخاب لوگو: سادگی

اولین ویژگی تمام لوگوهای موفق سادگی است. برگر می گوید: “یک راه خوب برای فکر کردن درباره سادگی می تواند تعداد قطعه های متحرک در لوگو باشد.” به طورمثال، لوگوی اولیه اپل بصورت رنگین کمانی رنگ آمیزی شده بود، در حالی که لوگوی فعلی از مشکی یا خاکستری ساده تشکیل شده است.

سادگی باعث می شود نگاه کردن راحت تر باشد، چیزی که مشتریان از آن راضی تر خواهند بود. در ادامه او همچنین می گوید: “هر چیزی که پردازش راحت تری را بطلبد، دوست داشتنی تر است.” به همین دلیل است که اکثر برندها تلاش می کنند از زیبایی در عین سادگی استفاده کنند تا پذیرش آن برای مشتریان راحت تر باشد.

۲. لوگو از برند می گوید

رازهای انتخاب لوگو

رازهای انتخاب لوگو: روایت داستان برند

لوگوی شما الهام بخش اهداف شما برای مشتری است، بنابراین لازم است پیام کلی کسب و کارتان را در” طراحی لوگو ” منعکس کنید. بار دیگر لوگوی اپل را در نظر بگیرید. چند دهه پیش جان برگر گفت: “رنگین کمان یک ارتباط اصلی با آزادی و راحتی دارد” اما الان دیگر نه!

در حالی که لوگوی قدیمی اپل بیان گر شروع تازه در مقابل غول های تکنولوژی بود، وضعیت آن به عنوان یکی از باارزش ترین کمپانی های دنیا، چیزی منعطف و مرتبط تر به آینده را می طلبید، مفهومی که لوگوی فعلی اپل تداعی کننده آن است.

در همان زمان لوگوی اپل “سبک تر” و “دوستانه تر” از لوگوی تاریک  آی بی ام بود. چیزی سازگار با این پیام که اپل می خواهد بگوید : ما تکنولوژی هستیم، ما تکنولوژی دوستانه هستیم، ما تکنولوژی آسان هستیم. اگر می خواهید یک شرکت جدید راه اندازی کنید، درباره “ویژگی های اصلی برند” و “قرار دادن این مشخصه ها در لوگو” به طور جدی فکر کنید.

۳. ماندگاری در ذهن

رازهای انتخاب لوگو

رازهای انتخاب لوگو: ماندگاری در ذهن

ماندگاری باعث می شود یادآوری لوگوی شما آسان تر شود. انتخاب لوگو ماندگار باعث میشود مشتریان به راحتی آن را به یاد آورده و از وجود شما مطلع گردند. اصولا سادگی باعث ماندگاری لوگوها می شود اما جالب است بدانید مقداری “عدم تجانس” نیز می تواند موجب ماندگاری بهتر لوگو شود.

اگر لوگوی اپل دارای قسمت ” گاز زدگی” نبود، هر چند تجزیه و تحلیل راحت تری داشت اما شبیه به هزاران چیزی می شد که پیش از آن نیز دیده ایم. اعمال مقداری تفاوت یا عناصر غیرمنتظره می تواند ماندگاری لوگو را افزایش دهد.

۴. جالب توجه بودن

رازهای انتخاب لوگو

رازهای انتخاب لوگو: جالب توجه بودن

Talentbin یک موتور جستجو است که به کمپانی ها در کسب استعداد کمک می کند. این کمپانی لوگویی دارد که نشان دهنده این ویژگی یعنی “جلب توجه کردن” است. لوگو از یک سنجاب کارتونی بنفش تشکیل شده است که بر پشت یک حیوان افسانه ای تک شاخ سوار شده است.

شاید در نگاه اول مقداری احمقانه به نظر برسد اما یک معنی خاص دارد: در صنعت استخدام “سنجاب بنفش” نماد فردی بسیار کمیاب است. این یک روش هوشمندانه برای نشان دادن این موضوع است که آن ها خودی هستند و فرهنگ را می دانند. سنجاب بنفش لوگوی اصلی TalentBin نیست، اما در کنفرانس های داخلی و موارد تبلیغاتی که به افراد در صنعت استخدام ارائه می شود، مورد استفاده قرار میگیرد.

اگر شما یک برند جا افتاده هستید شاید نیاز به جلب توجه نداشته باشید اما اگر می خواهید کسب و کاری تازه راه اندازی کنید باید اندکی ریسک کنید.

۵. تحقیقات بازار

رازهای انتخاب لوگو

 رازهای انتخاب لوگو: تحقیقات بازار

در آخر، تنها به افکار خودتان اعتماد نکنید. در انتخاب لوگو صحیح باید تحقیقات بازار انجام دهید. استفاده از بررسی ها و نظرسنجی ها یک راه برای تست لوگوهای مختلف است. میتوانید قبل از اینکه لوگوی خود را بر روی کارت های تبلیغاتی چاپ کنید، لوگویتان را در سایت ها قرار دهید و از نقطه نظرات کاربران دیگر آگاه شوید و به این وسیله لوگویتان را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که لوگوی شما همان چیزی است که می خواهید بگوید!

Leave a Reply