Skip to main content
مقالات

روش های بازاریابی دیجیتال 1

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

روش های بازاریابی دیجیتال 1

همانگونه که در مقالات پیش توضیح دادیم بازاریابی دیجیتال ترویج محصولات و خدمات با استفاده از اشکال مختلف رسانه های الکترونیکی است که اغلب با نام های بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی وب نیز شناخته میشود. در این مقاله نیز روش های بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار میدهیم.  روش های بازاریابی دیجیتال شامل ابزارهایی است که هر کدام به نوبه خود نقش حائز اهمیتی را در موفقیت و تاثیرگذاری بازاریابی دیجیتال ایفا میکند. رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی با ایمیل و بازاریابی با موبایل از مهمترین روش های بازاریابی دیجیتال میباشند که دو مورد نخست را به جزئیات در این مقاله توضیح داده ایم و مقاله بعدی به سایر روش های بازاریابی دیجیتال اختصاص داده شده است.

رسانه های اجتماعی

استفاده از رسانه های اجتماعی یکی از متداول ترین روش های  بازاریابی دیجیتال است. امروزه رسانه های اجتماعی به نوعی بازاریابی دهن به دهن تبدیل شده اند. ارتباط آنلاین با مردم در عرصه های اجتماعی به افزایش گفتگو در مورد برند و محصولات و خدماتی که عرضه میکنید و در نتیجه شناخته شدن برند در میان مردم کمک چشمگیری میکند.
سئو و رسانه های اجتماعی
در بسیاری از سازمان ها تیم های جداگانه ای بر روی پروژه های سئو و رسانه های اجتماعی کار میکنند، ولی اخیرا این نقش ها دچار تغییر شده است. حتی در صورت تعلق این دو متغیر به دسته های مجزا، بازاریابان رسانه های اجتماعی مستلزم آگاهی بیشتر در مورد نحوه کار متخصصان سئو هستند تا اینکه استراتژی های سئو به طور موثر و هماهنگ در راستای بهبود محتوا حرکت کند. به همین شکل متخصصان سئو نیز مستلزم آگاهی از نحوه کار بازاریابان رسانه های اجتماعی هستند تا از علائم اجتماعی مرتبط با رتبه بندی های بالای موتور جستجو مطلع شوند.
شروع بازاریابی رسانه های اجتماعی
برای آغاز به بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی مراحل زیر را دنبال کنید:
مرحله 1 : شبکه های اجتماعی خود را انتخاب کنید.
مرحله 2 : پروفایل های خود رابه طور کامل پر کرده و به خاطر داشته باشید که استفاده درستی از کلمات کلیدی داشته باشید.
مرحله 3 : لحن و شیوه گفتار خود را تعیین کنید.
مرحله 4 : استراتژی محتواگذاری در زمان و نوع محتوا را تعیین کنید.
مرحله 5 : تجزیه و تحلیل و آزمایش کنید.
مرحله 6 : ایجاد تعامل کنید.
در استراتژی کلی رسانه های اجتماعی توجه به چند نکته زیر ضروری است:
بهینه سازی برای تلفن همراه: تمام تلاش های صورت گرفته در رسانه های اجتماعی مستلزم بهینه سازی برای تلفن همراه هستند. تمام برندها و کسب وکارها برای حصول نتایج هرچه بهتر باید اطمینان حاصل کنند که وب سایتشان به بهترین شکل ممکن برای تلفن همراه بهینه شده است. مدیران رسانه های اجتماعی نیز باید از این موضوع آگاه باشند که فرمت تمام ارتقاء ها باید برای تلفن همراه نیز بهینه شده باشد. هر تصویر یا ویدئویی که در رسانه ای اجتماعی به کار میرود، جهت تجربه بهینه کاربر باید بر روی تلفن همراه نیز ظاهری با کیفیت داشته باشد.
توجه به تجربه انسان: حتی در فضای دیجیتال نیز باید “تجربه انسانی” را مدنظر قرار دهید. گوگل و فیسبوک تغییراتی را در پلتفرم خود ایجاد کرده اند تا کسب وکارها را بیشتر به سمت تمرکز بر روی “تجربه انسانی” سوق دهند، برای بازاریابان رسانه های اجتماعی محتوای مرتبط تر ارائه داده، ارزش بیشتری به مخاطب قائل شده و تعامل موثرتری با مخاطب ایجاد نمایند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک روش بازاریابی استراتژیک و جزء مهمترین روش های بازاریابی دیجیتال است که بر روی ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مناسب جهت جذب و حفظ مخاطب تعریف شده، تمرکز دارد. در نهایت هدف از این استراتژی پیش رانی اقدام سودآور مشتری است. بازاریابی محتوا یک اصطلاح جامع است که مجموعه ای از استراتژی ها، روش ها و تکنیک ها را جهت دستیابی به اهداف مشتری و کسب و کار از طریق به کاربری مرتبط ترین محتوا برای جذب، تبدیل، حفظ و تعامل با مشتریان پوشش میدهد. محتوا از وبلاگ ها، پادکست ها، ویدئو و رسانه های اجتماعی به عنوان یک وسیله استفاده میکند. روشی است که در حال حاضر مورد استفاده 68 درصد از کسب وکارها است. البته بازاریابی محتوا به صورت موثر چالش های خاص خود را دارد.

اهداف بازاریابی محتوا

با توجه به این حقیقت که محتوا نقش مهمی را تقریبا در تمام روش ها و تکنیک های بازاریابی دارد، هیچ هدفی نیست که با استفاده از محتوا غیرقابل دسترس باشد. البته از دیدگاه بازاریابی محتوا، بازاریابان بر روی چند هدف اصلی تمرکز میکنند: اگاهی از برند، تعامل، فروش، تولید و گسترش لید، وفاداری و حفظ مشتری، فروش متقاطع و فروش مازاد. با اینکه این اهداف از جمله اهداف اصلی و عمده در بازاریابی محتوا هستند، سعی در گسترش دید خود داشته و اهداف خاص “مخاطب” خود را مدنظر قرار دهید.

شروع بازاریابی محتوا

در این بخش به مجموعه ای از دستورالعمل ها برای شروع بازاریابی محتوا اشاره میکنیم. نخست باید دلیل و هدف استفاده از بازاریابی محتوا را مشخص کنید. همچنین داشتن شناخت کافی از گروه مخاطبان خود بسیار ضروری است. از خواسته ها و انتظارات مخاطبان و نحوه استفاده آنها از محتوا آگاه باشید. قبل از اقدام به خلق محتوای جدید در مورد محتوای قبلی خود فکر کنید. معمولا بهترین محتوا برای مشتریان و کسب وکارها در ذهن مشتریان و افراد کسب وکار وجود دارد. فقط باید این محتوا را به روشی که برای همه قابل فهم باشد بیان کنید. پس از اینکه نوع محتوایی که خواستارش هستید تعیین شد، در مورد الزامات و نیازهای خود بیاندیشید.
گام بعدی سازمان بندی محتوا و بررسی بهترین فرمت ها و کانال ها است. از فرمت های مختلفی که مشتریان آینده شما استفاده خواهند کرد آگاه بوده و دقت کافی را در نکات لازم برای “تعاملی” بودن محتوای خود داشته باشید. محتوای خود را با کانال هایی تطبیق دهید که به بهترین روش ممکن توسط مخاطب دریافت خواهد شد.
در نهایت باید به طور مداوم آزمایش، اندازه گیری و بهینه سازی کنید. انواع مختلف محتوا را بیازمایید. تجزیه و تحلیل ها را بررسی کنید، بر هزینه های خود نظارت داشته و همیشه تطابقات لازم را انجام دهید.

Leave a Reply