Skip to main content
مقالات

مزایای سیستم های تصمیم یار

By دسامبر 7, 2020مارس 10th, 2021No Comments

مزایای سیستم های تصمیم یار

سیستم های تصمیم یار “DSS” ابزارهایی هستند که در ارزیابی و حل سوالات کسب و کارها به صورت موثر و به موقع به شرکت ها کمک می کنند. در این مقاله به شرح استفاده و اثربخشی سیستم های تصمیم یار از منظر بازاریابی می پردازیم.
شرکت ها در تمام صنایع به ابزارها، تکنیک ها و مدل های تصمیم یار نیاز دارند تا به آنها در ارزیابی و حل سوالات مربوط به کسب و کار کمک کنند. DSS سیستم اطلاعاتی مبتنی بر رایانه است که با ارائه ابزار قابل انعطاف برای تجزیه و تحلیل، در تصمیم‌گیری بهتر به کسب و کارها یا سازمان ها کمک می کند. علاوه بر کمک به مدیریت، سیستم های تصمیم یار “DSS”ها در سطوح عملیات و برنامه ریزی سازمان نیز مفید هستند. سیستم های تصمیم یار می توانند به صورت کاملا کامپیوتری، انسانی یا ترکیبی از هر دو باشند. مولفه های اصلی DSS، ابزارهای گزارشدهی، فرآیندها و متدولوژی بیزینس است.

مزایای سیستم های تصمیم یار

از عمده مزایای سیستم های تصمیم یار میتوان به موارد دپیش رو اشاره نمود: سرعت بخشیدن به فرآیند تصمیم گیری، افزایش کنترل سازمانی، سرعت بخشیدن به حل مسئله در سازمان، کمک به خودکار سازی فرایندهای مدیریتی، بهبود کارایی شخصی و حذف فعالیت های زنجیره ارزش.

با پشتیبانی از نرم افزار و سخت افزار سیستم های تصمیم یار داده هایی را جمع آوری می کند که به سازمان در جمع آوری و تفسیر اطلاعات کسب و کار مربوطه کمک می کند و سپس اطلاعات را به مبنایی برای عمل بازاریابی تبدیل می کند. مزایای سیستم های تصمیم یار DSS  مدیران را قادر می سازد تا هنگام تصمیم گیری اطلاعات ارزشمندی را به دست آورند. علاوه بر کمک به مدیریت، DSS ها همچنین با کمک به تصمیم گیری به انجام عملیات و برنامه ریزی سازمانی، که به سرعت در حال تغییر است و به راحتی از پیش مشخص نمیشود می پردازند. سیستم های تصمیم یار می توانند به صورت کاملا کامپیوتری، انسان یا ترکیبی از هر دو باشند. سیستم های تصمیم یار همچنین شامل سیستم های مبتنی بر دانش و سیستم مبتنی بر نرم افزار تعاملی هستند که برای کمک به تصمیم گیرندگان جهت گردآوردی اطلاعات مفید از ترکیب داده های خام، اسناد، دانش شخصی و یا مدل های کسب و کار طراحی شده اند. “انواع سیستم های تصمیم یار”

decision making systems

اطلاعاتی که سیستم تصمیم یار می تواند به دست آورده و ارائه کند عبارتند از:

میزان فروش قیاسی بین یک دوره و دوره بعدی
مبلغ درآمد پیش بینی شده بر اساس پیش بینی های فروش محصول
کاربردهای سیستم های تصمیم یار در هر صنعتی قابل توجه هستند. برای مثال مزایای سیستم های تصمیم یار DSS برای پشتیبانی از تصمیمات مختلف مدیران صنایع خاص مانند شرکت های هواپیمایی و بنگاه های معاملات ملکی ایجاد می شوند. برای نمونه، هواپیمایی آمریکایی DSS ای را برای کمک به تصمیم گیری در مورد میزان پیش فروش ها و تعیین قیمت برای هر صندلی جهت پر شدن هواپیما و داشتن سود برای شرکت طراحی کرده است. سیستم های تصمیم یار در همه کسب و کارها بسیار مهم و مفید بوده است. در بازار جهانی امروز، ضروری است که شرکت ها به سرعت به تغییرات بازار پاسخ دهند. شرکت های دارای سیستم تصمیم یارDSS جامع دارای مزیت رقابتی قابل توجهی هستند.

Leave a Reply