Skip to main content

نرم افزار آنتی ویروس چیست و چه عملکردی دارد؟

هنگامیکه سخن از محافظت تمام اطلاعات یک کامپیوتر و یا سیستم شبکه ای که بر روی آن کار میکند به میان می آید، بدون شک “نرم افزار آنتی ویروس” نقطه مرکزی تمام این استراتژی ها خواهد بود. ساده ترین روش تعریف آنتی ویروس را میتوان به شکل زیر بیان کرد: ” آنتی ویروس نرم افزاری است که برای شناسایی، قرنطینه و حذف هر نوع  .ویروس آشکاری که راه خود را به نحوی جهت ورود به اطلاعات یا سیستم کامپیوتر بازکرده است، مورد استفاده قرار میگیرد”
آنتی ویروس ها این امکان را به تمام سازمان ها و شرکت ها میدهند تا یک پوشش امنیتی در مقابل هرگونه بدافزاری که امکان آلوده سازی سیستم را دارد شکل دهد. از جمله این بدافزارها میتوان به مواردی همچون , Trojans  spyware, adwareو keyloggers اشاره کرد. با وجود اینکه نصب یک آنتی ویروس خوب میتواند نقطه آغازی مناسبی برای حفاظت از اطلاعات و داده های ارزشمند شما باشد، واقعیت این است که برخی از افراد به دلیل ناآگاهی و با یک کلیک ساده بر روی لینک های مشکوک فایل های مضر را دانلود کرده و اطلاعات خود را در خطر جدی قرار میدهند. در اینجا ضروری است که بدانیم نصب آنتی ویروس به تنهایی نمیتواند کامپیوتر شما را از حملات خطرناک نجات دهد. برخی از نرم افزارها یا بدافزارها هنگامیکه دانلود میشوند، داخل سیستم رفته و از سد برنامه های آنتی ویروس عبور میکنند.
با وجود اینکه اشتباه انسانی از طریق دانلود نرم افزارهای خطرناک، زیانبخشترین مورد در کارکرد صحیح کامپیوتر و شبکه است، بیشتر زمان افراد با وبگردی در اینترنت سپری میشود که خود این مسئله درصد این اشتباه را افزایش میدهد. هنگام کار با اینترنت نرم افزار آنتی ویروس از شما محافظت خواهد کرد و مانع از دسترسی هکرها به اطلاعات ذخیره شده شما در وب سایت ها مانند آدرس، شماره تلفن، کارت های اعتباری، شماره حساب بانکی و … میگردد. 5 برند زیر همگی از گزینه های بسیار قدرتمند برای حفاظت از اطلاعات و سیستم شما در برابر حملات خارجی به شمار می آیند: McAfee, Avira, Norton, Bull Guard, Zone Alarm
در حالت کلی استفاده از نرم افزارهای انتی ویروس برای تمام افراد و به ویژه کسب و کارها بسیار حائز اهمیت بوده و ضروری است تا اطلاعات مهم و محرمانه را در مقابل هرگونه حملات خارجی محافظت نماید.
در مقالات بعدی نکات مهم در کاربری آنتی ویروس برای ویندوز کامپیوترها و نسل های جدید این آنتی ویروس ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

Leave a Reply